Carla Parro genomför sin praktik på Konsthall C i höst!

Hon är student vid Sciences Po Aix-en-Provence, med fokus på kulturproduktion och -förvaltning. Vi superglada att ha henne här! Vår andra praktikant, Chih Tung Lin, satte sig ner med Carla för att diskutera sin praktik, och varför hon valde Konsthall C i första hand.

Spelar in just nu... Hej Carla! Kan du berätta lite om dina största intressen och anledningen till att du valt att praktisera här?
Jag går på ett universit i Frankrike som heter Sciences Po Aix-en-Provence. Vi måste göra en internationell praktik under det tredje året. Detta är den officiella anledningen, men huvudorsaken är att jag i år upptäckte att jag vill arbeta inom konsten i framtiden. Så jag tänkte OK, jag vill göra praktik i en struktur som kommer att lära mig den praktiska aspekten av jobbet eftersom jag lär mig den teoretiska på universitet. Men erfarenhet av att vara på fältet är det bästa sättet att lära sig. Och jag letade också efter en praktikplats där jag skulle vara i en liten organisation och kunna se projekt från början och till slutet, och inte bara vara en liten värdelös bit i en stor maskin. Och slutligen känner jag att Konsthall C: s mentalitet och engagemang i deras projekt och lokalsamhället, och den antirasistiska, antisexistiska, den dekoloniala strategin och att integrera mångfald i konsten är en perfekt matchning för mig.

Jag är intresserad av vad du gör här. Vilken uppgift gjorde du som du tyckte mest om sedan du kom?
Jag tycker att det roligaste med jobbet är att organisera nya projekt, till exempel utomhusfestivalen Paviljong C. Det var fantastiskt att arbeta med ett team varje helg. Du vet aldrig vad som kommer att hända, och jag njöt verkligen av det här. 

Jag kan se att du verkligen tycker om den typ av spontana, popup -händelser som händer här. Om du skulle skapa ditt eget event och hade vilken budget som helst, vad skulle du göra då?
Jag tror att jag skulle vilja organisera ett tvärkonstnärligt projekt. Med musik, film, dans, poesi i de missgynnade områdena i Frankrike. Till exempel några stadsdelar i Marseille och i Paris. Som vad Paviljong C gjorde, med hjälp av grannskapets styrkor, genom att markera den konst som redan finns här. Och kanske också försöka ta med mer kända och etablerade artister som inte bor här för att kunna ha någon form av utbyte mellan de två, och kanske försöka involvera ungdomarna på denna plats för att göra det årligen... Som att skapa någon form av kontinuitet. Det viktigaste vi behöver göra nu är att göra kulturen och konsten mer tillgänglig för alla. Och det är en stor sak för alla som älskar konst.

Ja, bara för att ge plats för mindre etablerade grupper.
Javisst! Och öppna dörrar för barn som inte har chansen att gå på museum varje dag.

Ja, och exponeras för mer konst. Tack!

Vill du praktisera på Konsthall C? Klicka på länken nedan:

Ansökningsformulär